Kliknij obraz, by obejrzeć go w powiększeniu
Halina Mikołajska (ur. 22 marca 1925 w Krakowie, zm. 22 czerwca 1989 w Warszawie) – polska aktorka i reżyserka.
Działalność
W czasie wojny występowała w krakowskim Teatrze
Podziemnym Adama Mularczyka. Uczyła się w Państwowej Szkole
Dramatycznej przy Starym Teatrze w Krakowie, którą ukończyła w
1947 roku. Na zawodowej scenie debiutowała rolą Eurydyki w Orfeuszu w
reżyserii Władysława Woźnika. Występowała w Krakowie w sztukach: Otello
Williama Szekspira, Maskarada Jarosława Iwaszkiewicza, Judyta Charlesa
Peyreta-Chappuisa, Trzy siostry Czechowa. W 1949 roku wystąpiła w
Teatrze Kameralnym we Wrocławiu w Niemcach Leona Kruczkowskiego, gdzie
grała postać Ruth.
Od 1950 roku mieszkała w Warszawie. Początkowo występowała w Teatrze
Polskim. Uznanie zdobyła dzięki dwóm rolom: Amelii w
Horsztyńskim Juliusza Słowackiego i Ethel w Juliuszu i Ethel
Kruczkowskiego. W 1955 roku zaangażowała się w działanie nowo
powstałego Teatru Domu Wojska Polskiego, którego nazwa w 1957
roku została przemianowana na Teatr Dramatyczny. Zagrała w nim 10
ról, wykreowała między innymi swoje wielkie role: Rachel w
Weselu Stanisława Wyspiańskiego, Szen-Te i Szui-Ta w Dobrym człowieku z
Seczuanu Bertolta Brechta, Starej w Krzesłach Eugene'a Ionesco. W
Teatrze Dramatycznym debiutowała także jako reżyserka sztuką Iwona,
księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza.
Swoją dalszą karierę związała z Teatrem Współczesnym Erwina
Axera i Teatrem Narodowym. Występowała w kolejnych sztukach:
Agamemnonie Ajschylosa, Kordianie Słowackiego, Marii Stuart Fryderyka
Schillera, Dawnych czasach Harolda Pintera, Punkcie przecięcia Paula
Claudela, ponownie Trzech siostrach, Wiśniowym sadzie Czechowa, Janie
Gabrielu Borkmanie Henryka Ibsena, Matce i Kurce Wodnej Stanisława
Ignacego Witkiewicza. W latach 1976-1981 ze względu na swoją
działalność opozycyjną praktycznie nie występowała na zawodowej scenie.
W 1982 roku, po powrocie z internowania zagrała jako Hestia w
Wyzwoleniu Wyspiańskiego i otrzymała od publiczności Teatru Polskiego
wielominutowe brawa. W latach osiemdziesiątych działała w obrębie
kultury niezależnej - deklamowała poezję i prezentowała monodramy.
Ostatnią jej rolą była Maria Schwartz w Terrorystach Ireneusza
Iredyńskiego.
W latach 1953-1962 była wykładowczynią w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
Działalność opozycyjna
W późniejszym okresie PRL-u (koniec lat 60) była działaczką
opozycji. Podpisała Memoriał 59. Od 1976 r. była członkinią Komitetu
Obrony Robotników. Organizowała akcje protestacyjne oraz
niezależny ruch oświatowy w ramach Towarzystwa Kursów Naukowych.
Wielokrotnie nękana przez Służbę Bezpieczeństwa. Znalazła się
wśród artystów, którzy nie mogli występować w
radio i w telewizji, a później także i w teatrze. W okresie
stanu wojennego Halina Mikołajska została internowana, przebywała w
Jaworzu, Gołdapii i Darłówku. Przed śmiercią wzięła udział w
pierwszych wolnych wyborach.
Życie osobiste[edytuj]
Była żoną pisarza Mariana Brandysa. W 1976 roku przeżyła próbę samobójczą.
Wybrana filmografia
Nikt nie woła (1960)
Drugi brzeg (1962)
Przy torze kolejowym (1963)
Życie rodzinne (1970)
Dama Pikowa (1972)
Nagrody i odznaczenia (1973)
Bilans kwartalny (1974)
Barwy ochronne (1976)
Kartka z podróży (1983)
Link do Wikipedii z
biogramem Haliny Mikołajskiej, z którego
zaczerpnięto niniejszą treść.